Algemene voorwaarden

Voor het laatst bijgewerkt op 25 april 2025.

Download onze algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van Uw Tuinkantoor Specialist B.V., Braken 33, 1713GC Obdam, in het handelsregister geregistreerd onder nummer: 88253589

Artikel 1: Definities

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Aanbod: ieder aanbod van Uw Tuinkantoor Specialist, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte.

Consument: de Wederpartij die als natuurlijk persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.

Documenten: door Uw Tuinkantoor Specialist en/of de Wederpartij te vervaardigen of te verstrekken tekeningen, ontwerpen, berekeningen e.d. Dit kunnen zowel fysieke als digitale documenten betreffen.

Informatie: zowel voornoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens die Uw Tuinkantoor Specialist en/of de Wederpartij (moet) verstrekken.

Schriftelijk: per brief, e-mail, Whatsapp of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

Zaken: alle door Uw Tuinkantoor Specialist los aan de Wederpartij te leveren zaken evenals de bij de uitvoering van een opdracht te gebruiken/benodigde en te leveren zaken en (bouw)materialen.

Wederpartij: de opdrachtgever respectievelijk de koper.

WIBON: Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod en elke overeenkomst van opdracht tot onder meer het bouwen/renoveren/plaatsen van tuinkantoren en aanverwante werkzaamheden en     opdrachten van Uw Tuinkantoor Specialist B.V., gevestigd te Obdam.
  2. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.
  3. Bij een discrepantie of strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen vervolg- of deelopdrachten, na- of deelbestellingen.


Artikel 3: Aanbod

  1. Tenzij in/bij een aanbod een geldigheidstermijn wordt vermeld, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Uw Tuinkantoor Specialist mag dit aanbod uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen.
  2. Een samengesteld aanbod verplicht Uw Tuinkantoor Specialist niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie/zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs of het tarief.
  3. Indien het aanbod is gebaseerd op door de Wederpartij verstrekte informatie en deze informatie  onjuist/onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mag Uw Tuinkantoor Specialist de opgegeven prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen aanpassen.
  4. Het aanbod, de prijzen en/of de tarieven gelden niet voor toekomstige opdrachten/vervolgopdrachten of nabestellingen.
  5. Getoonde modellen en voorbeelden evenals opgaven van afmetingen, gewichten, materialen, kleuren en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van Uw Tuinkantoor Specialist zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. Hieraan kan de Wederpartij geen rechten ontlenen.
  6. Uw Tuinkantoor Specialist mag de ten behoeve van het aanbod gemaakte kosten bij de Wederpartij in rekening brengen als hij de Wederpartij vooraf schriftelijk op deze kosten heeft gewezen.
  7. Indien de Wederpartij een aanbod niet aanvaardt, retourneert hij op eerste verzoek van Uw Tuinkantoor Specialist         alle bij dit aanbod geleverde documenten aan haar.

Artikel 4: Totstandkoming overeenkomsten

  1. De overeenkomst komt onder voorbehoud van hetgeen in lid 3 is bepaald tot stand nadat de Wederpartij het aanbod van Uw Tuinkantoor Specialist heeft geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van dit aanbod. Wanneer deze acceptatie echter op wezenlijke punten afwijkt, komt de overeenkomst pas tot stand nadat Uw Tuinkantoor Specialist schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist is pas gebonden aan:
    1. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
    2. mondelinge afspraken;
    3. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst; na schriftelijke bevestiging hiervan aan de Wederpartij of zodra Uw Tuinkantoor Specialist- zonder tegenwerping van de Wederpartij - met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken is begonnen.

3. Uw Tuinkantoor Specialist kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de Wederpartij aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de

ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te

gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.

Artikel 5: Vergoeding, prijzen, tarieven

  1. Tenzij partijen een uurtarief overeenkomen, verricht Uw Tuinkantoor Specialist de overeengekomen prestatie tegen een vaste vergoeding.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist mag deze vaste vergoeding verhogen indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat de overeengekomen/verwachte hoeveelheid werk niet goed werd ingeschat, deze inschattingsfout niet aan Uw Tuinkantoor Specialist te wijten is en in redelijkheid niet van haar kan worden verlangd  de werkzaamheden te verrichten tegen de overeengekomen vergoeding.
  3. Indien partijen een uurtarief overeenkomen, berekent Uw Tuinkantoor Specialist de vergoeding op basis van het aantal bestede uren onder toepassing van dit uurtarief. Bij geschillen over het aantal bestede/de in rekening gebrachte uren, is de urenregistratie van Uw Tuinkantoor Specialist bindend, behoudens tegenbewijs van de Wederpartij.
  4. De uurtarieven gelden voor normale werkdagen waaronder wordt verstaan: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) van 07.00 – 16.00 uur.
  5. De in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn inclusief BTW en eventuele kosten, zoals transportkosten, administratiekosten. De kosten voor het aanvragen van (transport)vergunningen/ontheffingen, kosten voor het doen van een KLIC-graafmelding bij het kadaster op grond van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) en declaraties van ingeschakelde derden zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Zowel het 9% als het 21% BTW tarief kan worden gehanteerd.
  6. Indien zich tussen het sluiten en de uitvoering van de overeenkomst voor Uw Tuinkantoor Specialist (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen door wijzigingen in de wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van de benodigde zaken en materialen, mag Uw Tuinkantoor Specialist de overeengekomen prijzen en tarieven dienovereenkomstig verhogen en aan de Wederpartij in rekening brengen. Bij prijs- of tariefverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de Consument de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring ontbinden. Tenzij de Consument binnen 14 dagen na mededeling van de prijs- of tariefwijziging aangeeft gebruik te willen maken van zijn ontbindingsrecht, mag Uw Tuinkantoor Specialist ervan uit gaan dat de Consument met deze wijziging heeft ingestemd.

Artikel 6: Inschakeling derden

Als Uw Tuinkantoor Specialist dit nodig acht, mag zij bepaalde werkzaamheden en leveringen door derden laten  verrichten.

Artikel 7: Verplichtingen van de Wederpartij

  1. De Wederpartij zorgt ervoor dat:
    1. hij alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder zelf verkregen vergunningen, ontheffingen, beschikkingen e.d.) tijdig en op de door Uw Tuinkantoor Specialist gewenste wijze aan haar ter beschikking stelt;
    2. Uw Tuinkantoor Specialist - bij werkzaamheden op locatie - op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot deze werklocatie. Deze locatie moet voldoen aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen;
    3. de door hem ingeschakelde derden hun werkzaamheden en leveringen op een zodanige wijze

verrichten, dat Uw Tuinkantoor Specialist hierdoor niet wordt belemmerd en geen vertraging ondervindt bij de  uitvoering van de overeenkomst;

  1. de werklocatie in een zodanige staat is dat Uw Tuinkantoor Specialist ongehinderd de werkzaamheden kan verrichten en voortzetten;
  2. Uw Tuinkantoor Specialist tijdig de mogelijkheid krijgt te zorgen voor de aanvoer, opslag en/of afvoer van de benodigde/te leveren zaken en hulpmiddelen;
  3. Uw Tuinkantoor Specialist op de werklocatie kosteloos kan beschikken over de door haar benodigde aansluitmogelijkheden voor elektriciteit, gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg van water-, gas- of stroomuitval zijn voor rekening van de Wederpartij;
  4. Uw Tuinkantoor Specialist vóór aanvang van de werkzaamheden op de hoogte wordt gesteld van de ligging van (eigen en inpandige) kabels, leidingen e.d. die niet vallen onder de WIBON;
  5. hij Uw Tuinkantoor Specialist direct informeert indien de ligging van de kabels, leidingen e.d. die wel onder de WIBON vallen is gewijzigd of mogelijk afwijkt van de bij het Kadaster bekende gegevens;

k. hij het te leveren tuinkantoor verzekerd heeft zodra het tuinkantoor op de overeengekomen kavel/in zijn tuin geplaatst is. Verzekeringen van Uw Tuinkantoor Specialist/de transporteur vervallen op dat moment. Alle gevolgen voor het niet of later verzekeren zijn derhalve voor risico van de Wederpartij.

  1. De Wederpartij zorgt ervoor, dat de verstrekte informatie juist en volledig is en vrijwaart Uw Tuinkantoor Specialist  voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig zijn van deze informatie.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist behandelt de door de Wederpartij verstrekte informatie vertrouwelijk en verstrekt deze  alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
  3. De Wederpartij staat Uw Tuinkantoor Specialist toe kosteloos naam aanduidingen en reclame op de werklocatie of aan het werk aan te brengen.
  4. Indien de Wederpartij niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen voldoet, mag Uw Tuinkantoor Specialist de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat de Wederpartij wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen die hieruit voortvloeien zijn voor rekening en risico van de Wederpartij.
  5. Indien de Wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt en Uw Tuinkantoor Specialist niet direct nakoming verlangt,  tast dit het recht van Uw Tuinkantoor Specialist niet aan om later alsnog nakoming te verlangen.

Artikel 8: Levering, (op)leveringstermijnen

  1. Overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Indien Uw Tuinkantoor Specialist haar verplichtingen niet (tijdig) nakomt, moet de Wederpartij haar schriftelijk in gebreke stellen en daarbij Uw Tuinkantoor Specialist alsnog een redelijke termijn gunnen om deze alsnog na te komen.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist mag de overeenkomst in gedeelten uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk factureren.
  3. Het risico voor de te leveren zaken gaat op de Wederpartij over op het moment dat deze op de werklocatie/de locatie van plaatsing aankomen of anderszins feitelijk ter beschikking staan van de Wederpartij. De transportkosten zijn in het offertebedrag inbegrepen.
  4. Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de Wederpartij, niet mogelijk blijkt de overeengekomen prestatie of bestelde zaken (op de overeengekomen wijze) aan de Wederpartij te leveren of deze niet worden afgehaald, mag Uw Tuinkantoor Specialist deze zaken en/of de zaken die voor de uitvoering van de overeenkomst zijn aangeschaft voor rekening en risico van de Wederpartij opslaan. De Wederpartij stelt Uw Tuinkantoor Specialist dan binnen een door Uw Tuinkantoor Specialist gestelde redelijke termijn in staat de prestatie of de zaken alsnog te leveren of haalt deze zaken alsnog af.
  5. Indien de Wederpartij na voornoemde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim. Uw Tuinkantoor Specialist mag de overeenkomst dan met onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk ontbinden, de zaken aan derden verkopen en eventuele al vervaardigde documenten vernietigen zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade, kosten en rente. Dit tast de verplichting van de Wederpartij tot vergoeding van eventuele (opslag-)kosten, schade en winstderving van Uw Tuinkantoor Specialist en/of het recht van Uw Tuinkantoor Specialist alsnog nakoming te vorderen niet aan.

Artikel 9: Transport van tuinkantoor: vergunning/ontheffing, transportdatum

  1. Indien partijen overeenkomen dat Uw Tuinkantoor Specialist- al dan niet met inschakeling van een derde - de voor  het transport noodzakelijke vergunning/ontheffing aanvraagt/verzorgt, gelden de navolgende bepalingen.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist wijst de Wederpartij uitdrukkelijk op het volgende:
    1. de afgiftedatum/de termijn die met de afgifte van de vergunning/ontheffing gemoeid is, is onder meer afhankelijk van de afmetingen van het te vervoeren tuinkantoor, de regio waarin het transport moet plaatsvinden en de vraag of de bevoegde wegbeheerder al dan niet aanvullende eisen stelt ten aanzien van het transport;
    2. de beoogde transportdatum is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van eventuele verplicht in te zetten transportbegeleiders;
  1. ondanks de afgifte van de vergunning/ontheffing kunnen er alsnog breedtebeperkingen gelden voor het transport, bijvoorbeeld door acute wegwerkzaamheden op de beoogde/geplande transportdatum.
  1. Gezien het voorgaande geeft Uw Tuinkantoor Specialist geen garanties met betrekking tot de afgiftedatum van een aangevraagde vergunning/ontheffing of het kunnen realiseren van een beoogde transportdatum. Uw Tuinkantoor Specialist is niet aansprakelijk voor vertragingen die hierbij optreden noch voor schade die hieruit voor de Wederpartij voortvloeit.

Artikel 10: Voortgang, uitvoering overeenkomst

  1. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van het werk of de overeengekomen levering van zaken wordt vertraagd doordat:
    1. Uw Tuinkantoor Specialist niet tijdig alle noodzakelijke informatie van de Wederpartij heeft ontvangen;
    2. Uw Tuinkantoor Specialist niet tijdig de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling van de Wederpartij heeft ontvangen;
    3. er sprake is van overige omstandigheden die voor rekening en risico van de Wederpartij komen;

heeft Uw Tuinkantoor Specialist recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn en op vergoeding van d hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.

  1. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, mag Uw Tuinkantoor Specialist de uitvoering van de onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten, totdat de Wederpartij de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor rekening van de Wederpartij.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist spant zich in de overeengekomen werkzaamheden en leveringen binnen de hiervoor overeengekomen en geplande tijd te realiseren, voor zover dit redelijkerwijs van haar kan worde verlangd. Indien de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de Wederpartij wordt bespoedigd, mag Uw Tuinkantoor Specialist de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten in rekening brengen bij de Wederpartij.
  3. Uw Tuinkantoor Specialist voert het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit op zodanige wijze, dat daardoor schade aan personen, zaken of het milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.
  4. Uw Tuinkantoor Specialist wijst de Wederpartij op onvolkomenheden, fouten e.d. in de door of namens de Wederpartij:
    1. verstrekte documenten;
    2. voorgeschreven constructies, werkwijzen e.d.;
    3. gegeven aanwijzingen, voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken e.d. relevant zijn voor de prestatie van Uw Tuinkantoor Specialist en zij hiermee bekend is of kan zijn.
  5. Uw Tuinkantoor Specialist wordt geacht bekend te zijn met de relevante wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege. De aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden kosten zijn voor rekening van de Wederpartij.
  6. Uw Tuinkantoor Specialist maakt bij de uitvoering van overeengekomen werkzaamheden alleen gebruik van door haar zelf ingekochte materialen/zaken. Indien de Wederpartij - bijvoorbeeld in een nieuw te bouwen  tuinkantoor - andere materialen/zaken wil laten verwerken/installeren, kan dat in overleg met Uw Tuinkantoor Specialist. Echter, de Wederpartij is dan zelf verantwoordelijk voor de inkoop en verwerking/installatie van die materialen/zaken, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
  7. Uw Tuinkantoor Specialist informeert de Wederpartij over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
    1. bij door de Wederpartij gewenste wijzigingen in het overeengekomen werk;
    2. indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat deze als gevolg van onvoorziene omstandigheden niet op de overeengekomen wijze kan worden uitgevoerd. In dit geval overlegt Uw Tuinkantoor Specialist eerst met de Wederpartij over de gewijzigde uitvoering. Indien uitvoering onmogelijk is geworden, heeft Uw Tuinkantoor Specialist in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden en leveringen.
  8. Meer- en minderwerk wordt schriftelijk tussen Uw Tuinkantoor Specialist en de Wederpartij overeengekomen. Onder meerwerk wordt verstaan: alle op verzoek van de Wederpartij of noodzakelijkerwijs uit het werk voortvloeiende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod of de opdracht. Uw Tuinkantoor Specialist mag de hiermee gemoeide kosten afzonderlijk aan de Wederpartij in rekening brengen.
  9. De Wederpartij controleert zorgvuldig ieder conceptdocument dat Uw Tuinkantoor Specialist aan hem voorlegt en maakt zo spoedig mogelijk zijn reactie aan Uw Tuinkantoor Specialist kenbaar. Indien nodig, past Uw Tuinkantoor Specialist het concept aan en legt dit nogmaals ter goedkeuring voor. Uw Tuinkantoor Specialist kan daarbij verlangen dat de Wederpartij de definitieve versie per pagina voor akkoord parafeert of hiervoor een schriftelijke akkoordverklaring ondertekent. De Wederpartij mag de vervaardigde documenten pas gebruiken na voornoemd akkoord.
  10. Indien Uw Tuinkantoor Specialist al goedgekeurde documenten moet wijzigen, geldt dit als meerwerk en mag Uw Tuinkantoor Specialist de hieruit voortvloeiende meerkosten aan de Wederpartij doorberekenen.

Artikel 11: Oplevering, goedkeuring en onderhoudstermijn

  1. Op het moment dat de overeengekomen werkzaamheden afgerond zijn informeert Uw Tuinkantoor Specialist de  Wederpartij hierover.
  2. De werkzaamheden en de daarbij geleverde zaak zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat de Wederpartij deze heeft gecontroleerd en de opleverlijst/opleverstaat of werkbon voor goedkeuring heeft getekend.
  3. De werkzaamheden/de zaak worden/wordt geacht te zijn goedgekeurd indien:
    1. de Wederpartij een verstrekte opleverstaat of werkbon niet binnen 2 weken getekend aan Uw Tuinkantoor Specialist retourneert en hij binnen deze termijn ook niet heeft gereclameerd;
  1. Uw Tuinkantoor Specialist geen opleverstaat of werkbon heeft verstrekt en de Wederpartij niet binnen 2 weken na  afronding van de werkzaamheden heeft gereclameerd;
  2. de bij de werkzaamheden geleverde zaak al voor het verstrijken van voornoemde termijn door de Wederpartij in gebruik zijn genomen.
  1. Nog niet verrichte/niet beëindigde werkzaamheden van door of namens de Wederpartij ingeschakelde derden, die van invloed zijn op een behoorlijk gebruik van de bij de werkzaamheden geleverde zaak/de zaak waaraan de werkzaamheden plaatsvonden, zijn geen reden tot onthouding van een goedkeuring aan het door Uw Tuinkantoor Specialist voltooide werk.
  2. Kleine gebreken die op eenvoudige wijze in een tussen partijen overeengekomen onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zijn geen reden tot onthouding van een goedkeuring,  mits deze gebreken niet aan een ingebruikneming in de weg staan. Bij gebreke van een overeengekomen termijn, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na oplevering. Uw Tuinkantoor Specialist herstelt de geconstateerde kleine gebreken binnen deze onderhoudstermijn.
  3. Indien de Wederpartij na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden

e.d. constateert, gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

Artikel 12: Klachten

  1. De Wederpartij controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en vermeldt eventuele zichtbare gebreken, defecten, beschadigingen en/of afwijkingen in aantallen en/of overige non- conformiteiten op de vrachtbrief of begeleidende bon of meldt deze - bij gebreke daarvan - binnen 2 werkdagen schriftelijk aan Uw Tuinkantoor Specialist. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen en aan de overeenkomst te beantwoorden.
  2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt de Wederpartij direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn - schriftelijk aan Uw Tuinkantoor Specialist. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de Wederpartij. Indien geen garantietermijn is overeengekomen, geldt een termijn van 1 jaar na levering.
  3. Klachten over verrichte werkzaamheden meldt de Wederpartij direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen een door Uw Tuinkantoor Specialist gestelde (garantie)termijn na oplevering - schriftelijk aan Uw Tuinkantoor Specialist. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de Wederpartij. Indien geen (garantie)termijn is overeengekomen, geldt een (garantie)termijn van 3 maanden. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht.
  4. Bij gebreke van een tijdige klacht, is geen beroep mogelijk op een overeengekomen garantie.
  5. Indien de voor de overeengekomen werkzaamheden benodigde zaken uitsluitend in bij de leverancier voorradige (groothandels)verpakkingen of minimale hoeveelheden/aantallen kunnen worden geleverd, kunnen de zaken onderling geringe - in de branche geaccepteerde - afwijkingen vertonen wat betreft opgegeven afmetingen, gewichten, kleuren e.d. Deze afwijkingen zijn geen tekortkoming aan de zijde van Uw Tuinkantoor Specialist en hierbij is geen beroep op de garantie mogelijk.
  6. Klachten schorten de betalingsverplichting van de Wederpartij niet op.
  7. Het vorige lid geldt niet voor de Consument.
  8. De Wederpartij stelt Uw Tuinkantoor Specialist in staat de klacht te onderzoeken en verstrekt alle hiervoor relevante informatie. Indien voor het onderzoek retourzending noodzakelijk is of Uw Tuinkantoor Specialist de klacht ter plaatse moet onderzoeken, geschiedt dit voor rekening van de Wederpartij, tenzij de klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. Het transportrisico bij verzending is altijd voor de Wederpartij.
  9. Retourzending vindt plaats op een door Uw Tuinkantoor Specialist te bepalen wijze en in de originele verpakking of emballage.
  10. Geen klachten zijn mogelijk over:
  1. onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die zijn vervaardigd uit natuurlijke materialen, indien deze onvolkomenheden of eigenschappen inherent zijn aan de aard van de materialen;
  2. geringe onderlinge kleurafwijkingen;
  3. zaken die na ontvangst door de Wederpartij van aard en/of samenstelling zijn veranderd dan wel geheel of gedeeltelijk zijn be- of verwerkt.

Artikel 13: Garanties

  1. Uw Tuinkantoor Specialist voert de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in haar branche geldende normen uit, maar geeft nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk werd overeengekomen.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
  3. Tenzij partijen anders overeenkomen, gelden voor nieuwbouw tuinkantoren de volgende garanties  en garantietermijnen:
    1. een garantie van 6 jaar na levering wat betreft het cascogedeelte en de bouwconstructie inclusief   de buitenbekleding. Verkleuring, vergrijzing en houtworm valt niet onder de garantie;
    2. een garantie van 10 jaar na levering wat betreft de waterdichtheid van de dakbedekking. Esthetische afwijkingen in de dakbedekking vallen niet onder de garantie.
  4. Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde zaken baseert Uw Tuinkantoor Specialist zich op de informatie die de fabrikant of leverancier verstrekt over de eigenschappen hiervan. Indien door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven, geldt die garantie op dezelfde wijze tussen partijen. Op verzoek informeert Uw Tuinkantoor Specialist de Wederpartij hierover.
  5. Indien het doel waarvoor de Wederpartij de te leveren zaken wil verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel, garandeert Uw Tuinkantoor Specialist alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn, indien zij dit schriftelijk aan de Wederpartij heeft bevestigd.
  6. Geen beroep op de garantie is mogelijk, zolang de Wederpartij de voor de zaken en/of de  werkzaamheden overeengekomen prijs/vergoeding nog niet heeft voldaan.
  7. Het vorige lid geldt niet voor de Consument.
  8. Bij een terecht beroep op de garantie zorgt Uw Tuinkantoor Specialist - naar haar keuze - voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken, het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
  9. De Consument mag altijd kiezen voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken respectievelijk  het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van Uw Tuinkantoor Specialist. In dit laatste geval mag de Consument de overeenkomst bij schriftelijke verklaring ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding verlangen.

Artikel 14: Aansprakelijkheid

  1. Buiten de expliciet overeengekomen of door Uw Tuinkantoor Specialist gegeven garanties, gegarandeerde  resultaten of kwaliteitseisen aanvaardt Uw Tuinkantoor Specialist geen enkele aansprakelijkheid.
  2. Uw Tuinkantoor Specialist is alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. De Wederpartij neemt alle noodzakelijke maatregelen ter voorkoming of beperking van de schade.
  4. Indien Uw Tuinkantoor Specialist aansprakelijk is, is de schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door haar assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Indien de assuradeur  niet uitkeert of de schade niet onder een door Uw Tuinkantoor Specialist gesloten verzekering valt, is de schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de  verrichte werkzaamheden.

Uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is geworden of had kunnen zijn met de door hem geleden schade, moet de Wederpartij Uw Tuinkantoor Specialist hiervoor aanspreken.

  1. In afwijking van het vorige lid geldt voor de Consument een termijn van 1 jaar.
  2. Indien Uw Tuinkantoor Specialist haar werkzaamheden of leveringen moet verrichten aan de hand van door/namens de Wederpartij verstrekte documenten, is zij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze documenten.
  3. Uw Tuinkantoor Specialist benadrukt dat bij plaatsing van een tuinkantoor de ondergrond voldoende sterk en stabiel moet zijn. Uw Tuinkantoor Specialist plaatst het tuinkantoor op bestrating of grondstelfundamenten en kan de Wederpartij in deze adviseren, maar zij neemt geen verantwoordelijkheid voor - en is niet aansprakelijk voor - de bodemgesteldheid (dichtheid e.d.) of klimatologische omstandigheden ten tijde van de plaatsing en de eventuele daaruit voortvloeiende verzakkingen of andere schade van de Wederpartij.
  4. De Wederpartij vrijwaart Uw Tuinkantoor Specialist voor alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade, indien Uw Tuinkantoor Specialist de voor de uitvoering van de overeenkomst op grond van de WIBON verplichte KLIC- graafmelding tijdig bij het Kadaster heeft gedaan, de graafwerkzaamheden zorgvuldig heeft verricht en er desondanks schade aan ondergrondse netten ontstaat.
  5. Uw Tuinkantoor Specialist is niet aansprakelijk - en de Wederpartij kan geen beroep doen op de toepasselijke  garantie - indien de schade is ontstaan door:
  1. ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het geleverde of gebruik in strijd met de door/namens Uw Tuinkantoor Specialist verstrekte instructies, adviezen, onderhoudsvoorschriften e.d.;
  2. ondeskundig(e) bewaring (opslag) of onderhoud van de zaken;
  3. fouten, onvolledigheden e.d. in de door of namens de Wederpartij aan Uw Tuinkantoor Specialist verstrekte  informatie;
  4. gebreken, defecten e.d. in de door de Wederpartij zelf ingekochte en/of aangebrachte/geïnstalleerde materialen en zaken;
  5. klimatologische omstandigheden. Dit betreft zowel schade ontstaan aan de geleverde zaken na levering als schade door gebreken die zich in een later stadium openbaren, maar het gevolg zijn van klimatologische omstandigheden tijdens/na het uitvoeren van de werkzaamheden;
  6. aanwijzingen of instructies van/namens de Wederpartij;
  7. of als gevolg van een keuze van de Wederpartij die afwijkt van wat Uw Tuinkantoor Specialist adviseerde en/of gebruikelijk is;
  8. of doordat door/namens de Wederpartij (reparatie)werkzaamheden of bewerkingen aan het  geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Uw Tuinkantoor Specialist.
  1. De Wederpartij is in de gevallen als opgesomd in het vorige lid volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Uw Tuinkantoor Specialist voor eventuele aanspraken van derden.
  2. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Uw Tuinkantoor Specialist of het leidinggevend personeel op directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in deze gevallen zal Uw Tuinkantoor Specialist de Wederpartij vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden.

Artikel 15: Betaling

  1. Uw Tuinkantoor Specialist mag altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling vragen.
  2. Betaling moet binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij partijen schriftelijk een andere betaaltermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van een     factuur vast indien niet binnen deze betaaltermijn bezwaar is gemaakt.
  3. Bij een in opdracht te vervaardigen tuinkantoor moet de hiervoor overeengekomen vergoeding in ieder geval voor 95% betaald zijn voordat het tuinkantoor wordt geplaatst. Het resterende deel wordt na oplevering gefactureerd.
  4. Indien een factuur na het verstrijken van de in de leden 2 en 3 bedoelde termijnen niet volledig is betaald, is de Wederpartij aan Uw Tuinkantoor Specialist een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
  5. In voornoemde situatie geldt voor de Consument een vertragingsrente ter grootte van 6% op jaarbasis, tenzij de wettelijke rente hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
  6. Indien na aanmaning betaling alsnog uitblijft, mag Uw Tuinkantoor Specialist bovendien aan de Wederpartij buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen.
  7. Uw Tuinkantoor Specialist geeft aan de Consument bij genoemde aanmaning minimaal een termijn van 15 dagen om alsnog te betalen.
  8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mag Uw Tuinkantoor Specialist de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
  9. Bij uitblijven van volledige betaling, mag Uw Tuinkantoor Specialist de overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring ontbinden of haar verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat er alsnog betaald is of hiervoor een deugdelijke zekerheid is gesteld. Voornoemd opschorting recht heeft Uw Tuinkantoor Specialist eveneens indien zij al voordat de Wederpartij/de Consument in verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van de Wederpartij/Consument te twijfelen.
  10. Ontvangen betalingen brengt Uw Tuinkantoor Specialist eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij bij de betaling schriftelijk wordt vermeld dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
  11. De Wederpartij mag de vorderingen van Uw Tuinkantoor Specialist niet verrekenen met eventuele tegenvorderingen die hij op Uw Tuinkantoor Specialist heeft. Dit geldt eveneens indien de Wederpartij (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
  12. Het vorige lid geldt niet voor de Consument.

Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle krachtens de overeenkomst geleverde/te leveren zaken blijven eigendom van Uw Tuinkantoor Specialist totdat de Wederpartij aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  2. Deze betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs van de zaken, vermeerderd met vorderingen wegens verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden en vorderingen wegens een toerekenbare tekortkoming van de Wederpartij, zoals (niet limitatief) vorderingen tot het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
  3. Zolang op de zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de Wederpartij deze niet op enige wijze verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.
  4. De Wederpartij informeert Uw Tuinkantoor Specialist direct schriftelijk indien derden stellen eigendoms- of overige rechten te hebben op de zaken.
  5. Zolang de Wederpartij de zaken onder zich heeft, bewaart hij deze zorgvuldig en als identificeerbaar eigendom van Uw Tuinkantoor Specialist.
  6. De Wederpartij zorgt voor een zodanige opstal- of inboedelverzekering, dat zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd te allen tijde zijn meeverzekerd. Hij geeft Uw Tuinkantoor Specialist op haar eerste verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
  7. Indien de Wederpartij handelt in strijd met dit artikel of Uw Tuinkantoor Specialist een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, mogen Uw Tuinkantoor Specialist en haar werknemers het terrein van de Wederpartij betreden en de zaken terugnemen. Dit tast het recht van Uw Tuinkantoor Specialist op vergoeding van schade, gederfde winst en rente en het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling, door een schriftelijke verklaring, te ontbinden niet aan.

Artikel 17: Recht van opstal

1. Op eerste verzoek van Uw Tuinkantoor Specialist zal Wederpartij zijn volledige medewerking verschaffen ten behoeve van het vestigen van een recht van opstal zoals bedoeld in artikel 5:101 e.v. BW, op de onroerende zaak waarop/waaraan de zaken/het tuinkantoor wordt bevestigd.

2. Uw Tuinkantoor Specialist zal worden aangemerkt als Opstaller.

3. De eigena(a)r(en) van de onroerende zaak worden aangemerkt als Opstalgever.

4. Wederpartij zal al het mogelijke dat in haar macht ligt doen om eventueel bij het recht van opstal betrokken derden partijen tot meewerken te bewegen.

5. Totdat het recht van opstal gevestigd is worden de werkzaamheden met betrekking opgeschort.

6. Indien het vestigen van een recht van opstal binnen 8 weken na het verzoek van Uw Tuinkantoor Specialist aan Wederpartij om het recht van opstal te vestigen niet is geschiedt, heeft Uw Tuinkantoor Specialist het recht de overeenkomst per direct en zonder dat Uw Tuinkantoor Specialist enige directe of indirecte schade hoeft te vergoeden te ontbinden.

7. Partijen vrijwaren elkaar van de eventuele ten gevolge van de opschorting zoals bedoeld in dit artikel voortvloeiende (vertraging)schade en overige aansprakelijkheden.

8. Het recht van opstal gaat teniet zodra Wederpartij de al hetgeen hij op grond van de overeenkomst aan Uw Tuinkantoor Specialist verschuldigd is heeft voldaan.

9. Partijen zullen de kosten van het vestigen van het recht van opstal delen.

Artikel 18: Intellectuele eigendomsrechten

  1. Tenzij partijen anders overeenkomen, is en blijft Uw Tuinkantoor Specialist de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op, voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot de door haar in het kader van de overeenkomst geleverde of vervaardigde zaken en documenten. De uitoefening van deze rechten is uitdrukkelijk en uitsluitend aan Uw Tuinkantoor Specialist voorbehouden.
  2. Dit betekent onder meer, dat de Wederpartij de door Uw Tuinkantoor Specialist geleverde of vervaardigde:
    1. documenten niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, hij deze niet mag vermenigvuldigen en niet aan derden mag verstrekken noch deze derden hierin inzage mag verlenen;
    2. zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.; zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Uw Tuinkantoor Specialist.
  3. De Wederpartij staat ervoor in dat de door hem aan Uw Tuinkantoor Specialist verstrekte documenten en bestanden geen inbreuk maken op enig intellectueel eigendomsrecht van derden. Hij is aansprakelijk voor eventuele schade die Uw Tuinkantoor Specialist door dergelijke inbreuken lijdt en vrijwaart hem voor aanspraken van deze derden.

Artikel 19: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.

  1. Uw Tuinkantoor Specialist mag de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring  aan de Wederpartij ontbinden op het tijdstip waarop de Wederpartij:
    1. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag hiertoe is gedaan;
    2. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    3. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
    4. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
    5. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) zijn vermogen verliest.
  2. De Wederpartij informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

Artikel 20: Overmacht

  1. Bij overmacht van de Wederpartij of Uw Tuinkantoor Specialist, mag laatstgenoemde de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de Wederpartij ontbinden of de nakoming van haar verplichtingen jegens de Wederpartij voor een redelijke termijn opschorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
  2. Onder overmacht van Uw Tuinkantoor Specialist wordt verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van Uw Tuinkantoor Specialist, van de door haar ingeschakelde derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan haar zijde.
  3. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht bij Uw Tuinkantoor Specialist: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie van Uw Tuinkantoor Specialist of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals door weersomstandigheden, pandemieën, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen van haarzelf of de bij de uitvoering ingeschakelde derden.
  4. Indien de overmachtsituatie intreedt als de overeenkomst al gedeeltelijk is uitgevoerd, moet de Wederpartij zijn verplichtingen jegens Uw Tuinkantoor Specialist tot aan dat moment nakomen.

Artikel 20: Toepasselijk recht, bevoegde rechter

  1. Op de tussen partijen gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. Eventuele geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Uw Tuinkantoor Specialist, maar Uw Tuinkantoor Specialist behoudt altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de Wederpartij.
  4. Ongeacht de keuze van Uw Tuinkantoor Specialist, behoudt de Consument altijd het recht het geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde rechter. De Consument moet deze keuze binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding kenbaar maken aan Uw Tuinkantoor Specialist.
  5. Indien de Wederpartij gevestigd is buiten Nederland, mag Uw Tuinkantoor Specialist ervoor kiezen het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar de Wederpartij gevestigd is.

Artikel 21: Annulering, opschorting

  1. Indien de Wederpartij de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering wil annuleren, mag Uw Tuinkantoor Specialist van de Wederpartij een gefixeerde schadevergoeding vragen voor alle gemaakte kosten en de door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Naar keuze van Uw Tuinkantoor Specialist en afhankelijk van de al verrichte werkzaamheden en/of leveringen bedraagt deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
  2. Indien de Wederpartij een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet, mag Uw Tuinkantoor Specialist de daarvoor gereserveerde tijd op basis van het overeengekomen/gebruikelijke uurtarief bij  hem in rekening brengen.
  3. De Wederpartij vrijwaart Uw Tuinkantoor Specialist voor uit de annulering voortvloeiende aanspraken van derden.
  4. Uw Tuinkantoor Specialist mag de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door de Wederpartij betaald bedragen en eventuele tegenvorderingen van de Wederpartij.
  5. Bij opschorting van de overeenkomst op verzoek van de Wederpartij, is de vergoeding voor alle verrichte leveringen/werkzaamheden per direct opeisbaar en mag Uw Tuinkantoor Specialist deze bij de Wederpartij in rekening brengen. Dit geldt ook voor al gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en/of uren die op het moment van opschorting al door Uw Tuinkantoor Specialist zijn gereserveerd voor de opschortingperiode.
  6. Kosten die voor Uw Tuinkantoor Specialist voortvloeien uit het hervatten van de levering(en)/werkzaamheden, zijn voor rekening van de Wederpartij. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet  kan worden hervat, mag Uw Tuinkantoor Specialist de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de Wederpartij ontbinden.